AQUATICFORUM
AQUATICFORUM A HOŞGELDİNİZ.FORUMDAN DAHA ETKİN YARARLANMAK İÇİN LÜTFEN GİRİŞ YAPINIZ.
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▓▓▓▒▒▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▓▓▓▒▒▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓

Join the forum, it's quick and easy

AQUATICFORUM
AQUATICFORUM A HOŞGELDİNİZ.FORUMDAN DAHA ETKİN YARARLANMAK İÇİN LÜTFEN GİRİŞ YAPINIZ.
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▓▓▓▒▒▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▓▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▒▒▓▓▓▒▒▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ ▓▓▓▓▓▒▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓
AQUATICFORUM
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Resim Sözlüğü (A-Z)

Aşağa gitmek

Resim Sözlüğü (A-Z) Empty Resim Sözlüğü (A-Z)

Mesaj tarafından vgokhan Perş. Tem. 10, 2008 6:42 am

Resim Sözlüğü (A-Z)

A

ALLEGORİ (ALLEGORY) : Bir öykü, bir düşünce ya da kavramın figüratif bir simge halinde betimlenişi.
ATMOSFER (ATMOSPHERE) : Sanat yapıtının izleyici üzerinde bıraktığı etki, nedeni olduğu ruh hali.

B
BAKIŞ AÇISI ( VIEWPOINT, VANTAGE POINT) : Sanatçının bir konuyu resmetmek için baktığı varsayılan nokta.
BİÇİM (SHAPE) : Bir nesnenin görme ya da dokunma duyuları ile algılanmasını sağlayan kendine özgü gerçekliği.
BİRLİK (UNITY) : Resimde tüm öğelerin koordinasyonu ile asıl temanın, amacın vurgulanacağı bir birlik yaratılması.

C
ÇEŞİTLİLİK (VARIETY) :
Resimdeki ana temanın birliğinin çerçevesi içerisinde canlı ve zengin
bir çeşitliliğin de elde edilebilmesi resmin albenisini arttıran önemli
bir unsurdur.
ÇİZGİ (LINE) : Nokta olarak başlarlar ve her yönde "düz, kıvrımlı, kırık, kalın/ince, koyu/açık" olabilirler.
ÇİZGİSEL (LINEAR) : Sanatın çizgilere ilişkin yanları.

D
DENGE (BALANCE) :
Dengenin sanatta nasıl kullanıldığı "tahtaravalli"yi modeli ile kolayca
anlayabilirsiniz. Aynı kilodaki iki kişi "simetrik" olarak
oturduklarında oluşan denge, farklı kilolardaki kişilerle de
"asimetrik" oturmalarla sağlanabilir; bu ikinci hal "dinamik denge"
olarak da nitelendirilebilir.
DERECELENDİRME (GRADATION) : Tonlarla, taramalarla vb. ile dereceli etkilerin yaratılması.
DERİNLİK (DEPTH) : Resimde oluşturulan planlar ile elde edilen derinlik duygusu veya yanılsaması.
DIŞ SINIR (CONTOUR) : Bir biçim(shape)in veya hacim(form)in dış çizgisi veya en dış kenarı("siluet"i).
DOKU (TEXTURE) : Bir sanat yapıtının yüzeyinin görünümü ve/veya hissedilmesi, ki düz ve/veya parlaktan kaba ve/veya mata kadar çeşitlenebilir.

H
HACİM (FORM) :
Heykel gibi, mekanda yer işgal eden bir kütleye veya hacime dairdir. Bu
yanılsamayı sağlayabilmek için sanatçılar modle etme (modelling) veya
tarama(hatching) gibi teknikler kullanırlar.
HAREKET (MOVEMENT, DYNAMISM) :
Enerjisi veya gücü var gibi görünen , resimlerin devinim halinde olduğu
izlenimi veren yanları. Bu devinim aslında gerçekte yoktur; ancak
öznelerin akla getirdiği gayretkeş eylemlerin yarattığı yanılsamadır.

I
İKONOGRAFİ (ICONOGRAPHY) :
(1) Dinsel içerikli sanat yapıtlarında dinsel olay ya da kişi ile
ilgili tipleşmiş hatta bir ölçüde standartlaşmış biçim düzenlerini veya
kalıplarını inceleyen bilimsel disiplin. (2) Simgesel dil.

K
KARŞITLIK (CONTRAST) : Resmin diğer tüm unsurları arasındaki karşıtlıklar resmin anlatım olanaklarının en önemli unsurlarından birisidir.
KOMPOZİSYON (COMPOSITION) : Bir sanat yapıtında öğelerin düzenlenmesi - bir ölçüde iskelete benzetilebilir - vazgeçilemez ancak görünmez olan alt yapı...

M
MEKAN (SPACE, ESPAS) :

Sanatçıları özellikle ilgilendiren yanılsamalar arasında - aslında düz
olan resim yüzeyinde yaratılan - mekan duygusu da önemli yer tutar. Bu
mekan duygusu çeşitli yöntemler ve hileler ile elde edilir. Bunlardan
birisi nesneleri birbirleri ile mantıki ilişkiler içerisinde
yerleştirmektir. Bir başka gelenek, ölçeğe dikkat etmektir. Renkler
arası ilişkiler de - koyular izleyiciden uzaklaşır; açıklar ona doğru
gelirler- ussal mekan yanılsaması yaratmak için yararlıdır.
MODLE ETME (MODELLING) :
Resimde gölgeleri, gölgelemeyi ve ışıklı noktaları kullanarak
biçimlerin gerçek oldukları ve hacme sahip oldukları yanılsamasını
sağlama tekniği.
MOTİF (PATTERN) : Bir yapıtta yinelenen çizgi ve renklerin her birine verilen ad.

O
ORAN (PROPORTION) : Resimde oranlar ile çok farklı yanılsamalar sağlanabilir.
ÖNE ÇIKARMA (EMPHASIS) : Resmin içindeki bir veya bir kaç öğenin vurgulanması.

R
RENK (COLOR) :
Üç temel renk vardır : kırmızı, mavi ve sarı. Siyah renk değildir;
çünkü üzerinde ışığın yansıyabileceği boya yoktur. Beyaz ise
gökkuşağındaki tüm renklerin yutulmasından kaynaklanır.
RENK (HUE) : Renk tonu, renk. Bir renge daha teknik ve spesifik olarak deyinilirken kullanılır.
RETROSPEKTİF (RETROSPECTIVE) :
Retrospektif, "geriye bakış" anlamına gelir. "Retrospektif Sergiler"
ise bir sanatçının sanat yaşamı boyunca gerçekleştirdiği yapıtlardan
örneklerin irdelendiği ve değerlendirildiği toplu sergilemeler için
kullanılan bir terimdir.
RİTM (RHYTHM) : Gözle
görülebilir devamlı biçimlerin tekrarı ile elde edilen akıcılık veya
devamlılık. Ölçülü vurguların kullanılması. Renkler, motifler veya
fırça ve/veya spatul darbeleri ile yakalanan müzikaliteler...

S
SHADE(İngilizce) : Bir rengi daha koyu yapmak için siyah eklenir ise, ortaya çıkan renge "shade" denir.
SICAK (WARM) :
Bazı renkler bize sıcak şeyleri anımsatırlar, kırmızılar gibi.
Kırmızılardan ve sarılardan elde edilen renkler- toprak tonlarında
olduğu gibi güçlerini yitirseler de- sıcak renklerdirler.
SİMETRİ, ASİMETRİ (SYMMETRY, ASYMMETRY) :
Simetri, parçaların orta eksenin iki yanında, biçimlerin, motiflerin ve
renklerin eşdeş olacakları biçimde düzenlenmeleri sonucunda har iki
yarımın birbirinin yansıması olmasıdır. Asimetri ise, orta çizgi ile
bölünen karşıt yanların parçalarının eşdeş olmadığı bir düzenlemedir.
SOĞUK (COOL) :
Bazı renkler bize soğuk olan şeyleri anımsatırlar; buz grileri veya
teskin edici maviler gibi. Her renk beyaz katılarak daha "cool"
yapılabilir.

T

TINT(İngilizce) : Bir renge onu daha açık yapmak için beyaz eklendiğinde ortaya çıkan renk bir "tint"tir.
TON (TONE) :
Boyalı bir cismin planlarının aydınlık ve karanlık dereceleri.
Nesnelerin çeşitli bölgeleri birbirleriyle karşılaştırıldıklarında,
aralarındaki açıklık ve koyuluk farklarına ton denir.
TOPLUMSAL ÇERÇEVE, KAPSAM, BAĞLAM (CONTEXT) :
Bir yapıtın içinde gerçekleştirildiği sosyal veya tarihsel ortam. Tüm
sanatçılar etkileşim içinde oldukları değerleri ve gelenekleri olan
sosyal çevrelerde çalışırlar. Bir sanat yapıtının içinde
gerçekleştirildiği koşullar üzerine düşünmek üç açıdan önemlidir. İlki
, onu gerçekleştiren sanatçı veya içinde yaratıldığı kültür hakkında
bilgi edinmemizi sağlamasıdır. İkinci olarak gözden kaçırmamız gereken
bir nokta, bir yapıta baktığımızda veya ondan bir şeyler
öğrendiğimizde, bunların içinde yaşadığımız zaman, deneyimlerimiz ve
inançlarımız nedeniyle önyargılı olabileceğinin bilincine varmaktır.
Bizim yorumumuz, resmin yaratıldığı devirdeki yorumdan oldukça farklı
olabilir. Üçüncü olarak, bir yapıtın bir kitapta yer alan imgesinin,
gerçekleştirildiği yapı içerisinde olduğundan da, halkın izlemesi için
konduğu müzeden de farklı algılanacağıdır. Bir sanat eserinin içinde
yer aldığı güncel kapsam da bizim onun hakkında ne düşündüğümüz
üzerinde belirleyici olabilir.

U
UYGULAMA SÜRECİ/ İCRA (PROCESS) : Yapıtın gerçekleştirilmesinin özellikleri, ayrıntıları, verileri.
UYUM (HARMONY) :
Bütünü meydana getiren ilgili öğelerin/parçaların kendi aralarındaki
iletişimi. W.Kandinsky`e göre : "Armoni, kompozisyondur." Müzikten
ödünç alınan bu terim, resim unsurlarının tatmin edici veya hoşa
gidecek biçimde düzenlendiği duygusunu dile getirir.

V
VALÖR (VALEUR, DEĞER) :
Bir tonun göreceli şiddeti veya bir tona ait kuvvet. Bir tondaki ışık
ve gölgelerin derecesinin getirdiği fark. Renklerin içlerindeki siyah
ve beyaz ile ilgilerinden doğan koyu-açık farklarına, değerlerine
renklerin valörleri denir.
kaynak:yağlıboyaresim
vgokhan
vgokhan
SUPER MODERATÖR
SUPER MODERATÖR

Kadın
Mesaj Sayısı : 7173
Nerden : aquaticforum
Reputation : 94
Points : 7895
Kayıt tarihi : 23/01/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz